Autisme project

Pelita Hati, school voor autistische kinderen

Partnerorganisatie – Pelita Hati

Pelita Hati is een school voor autistische kinderen in oost-Jakarta. Pelita Hati is een kleine school met iets meer dan 20 leerlingen vanwege de intensieve begeleiding die kinderen met autisme nodig hebben.

Probleemomschrijving

Kinderen met autisme hebben een complexe aandoening waarbij communicatie, sociale interactie, verbeelding en symbolische activiteiten een rol spelen. Zij hebben dezelfde potentie als gewone kinderen, maar hun ontwikkeling wordt belemmerd.
Onderwijs aan kinderen met autisme is zeer specifiek en vereist speciale leermethoden, die gericht zijn op het verbeteren van de ontwikkeling van de kinderen en het realiseren van hun potentieel.
Kennis over autisme beperkt is in Indonesië, vele mensen beschouwen autisten als ‘gek’. Bovendien staat onderwijs aan kinderen met autisme er nog in de kinderschoenen.

Doelen

Onderwijs aan kinderen met autisme is zeer specifiek en vereist speciale leermethoden, die gericht zijn op het verbeteren van de ontwikkeling van de kinderen en het realiseren van hun potentieel.
Een van de manieren om het potentieel van de kinderen te verbeteren is via kinesthetische training (leren door te doen). Hiermee kunnen grove en fijne motoriek, taalvaardigheid, fantasie en spelen in een groep ontwikkeld worden en het is een manier om woedeaanvallen (driftbuien) en overtollige energie die vrijkomt bij emoties kwijt te raken.

Doelgroepen – kinderen met autisme

In directe zin bestaat de doelgroep van het project uit de 22 autistische leerlingen die per jaar onderwijs volgen aan de Pelita Hati school. Maar indirect, via kennisverspreiding, kunnen veel meer autistische kinderen profiteren van de resultaten van het project.
Het nationaal kompas volksgezondheid schat dat autisme bij ruim 1 op de 1.000 Nederlandse kinderen voorkomt. Als deze schatting ook op Indonesië van toepassing is kan het in Jakarta gaan om ruim 2.500 kinderen met autisme en tienduizenden autistische kinderen onder de 14 jaar in heel het land. Al deze kinderen kunnen profiteren van de opgedane kennis en verbeterde leermethoden.

Resultaten en effecten

Dankzij donaties uit Nederland heeft stichting Nederland-Batam de Pelita Hati school kunnen ondersteunen bij het aanleggen van een bad voor watertherapie. 
De schoolleiding verwacht hiervan een groot positief effect op haar leerlingen. 
Pelita Hati bezocht op incidentele basis een nabij gelegen openbaar zwembad. Dit hielp de leerlingen te ontspannen; Autistische kinderen hebben veel last van mentale, maar ook fysieke spanningen (spierspanningen), het voorkwam driftbuien. En de kinderen leerden opdrachten te combineren. 
De hoge kosten, maar vooral de intensieve begeleiding en lange voorbereiding die ervoor nodig was om met de leerlingen naar een openbaar zwembad te gaan zorgen ervoor dat dit niet op structurele basis voortgezet kon worden.
Met de aanleg van het bad kan de school nu gebruik maken van de positieve effecten van de hydrotherapie, terwijl complicerende factoren, zoals de lange voorbereiding en intensieve begeleiding, voorkomen of beperkt worden.

Plannen 2015

Pelita Hati heeft behoefte aan uitbreiding van de sportuitrusting en muziekinstrumenten voor haar leerlingen. Vanwege invoerbeperkingen en hoge transportkosten kunnen we hiervoor geen inzamelingsactie in Nederland beginnen. U kunt Pelita Hati wel financieel steunen.

Actuele resultaten

Het bad is helemaal gereed en de leerlingen zijn begonnen met de hydrotherapie. De schoolleiding verwacht dat de therapie zal bijdragen aan de ontwikkeling van de leerlingen. Concrete resultaten zullen echter pas op termijn zichtbaar worden. Op dit moment is het gebruik van het bad er vooral op gericht ervaring op te doen en de kinderen te laten wennen aan deze voor hen nieuwe vorm van therapie.